הקדמה: מפגש ראשון
כששמעתי לראשונה על VMOTO STASH, האופנוע החשמלי החדש שמגיע לישראל, מודה שהייתי סקפטי. כאחד שרכב על עשרות אופנועים בנזין וחשמליים לאורך השנים, אני מכיר היטב את היתרונות והחסרונות של תחבורה דו-גלגלית חשמלית. טווח מוגבל, זמני טעינה ארוכים ועלות ראשונית גבוהה – אלה אתגרים ידועים. אך מול כל אלו, אופנוע חשמלי מציע יתרונות משלו שאין למקבילו הבנזיני: תפעול אוטומטי וקל ללא צורך בהילוכים, תאוצה מיידית ושקטה, פחות זיהום אוויר בעיר, וגם עלויות תחזוקה ודלק נמוכות בהרבה. עם המחשבות הללו ניגשתי למפגש הראשון שלי עם ה-VMOTO STASH, אופנוע חשמלי עירוני שמעורר הרבה סקרנות.
ה-VMOTO STASH בולט בעיצוב מודרני המשלב קווים ספורטיביים עם פרקטיות יומיומית – על כך מיד בהמשך.
כבר במבט ראשון, ה-Stash שונה מכל מה שהכרתי. העיצוב מושך מבטים – אופנוע נייקד בסגנון מודרני עם נגיעות עתידניות. מסתבר שלא במקרה: על המראה הופקד אדריאן מורטון, מעצב בעל שם שעבד שנים במותגי-על איטלקיים (MV Agusta, Benelli). התוצאה היא אופנוע בעל נוכחות: חזית נמוכה עם פנס LED חד ומעוצב, זנב גבוה וחד, וצבעים נועזים (כמו כחול-שחור) שנותנים לו מראה הייטקיסטי. מיכל הדלק המסורתי מפנה את מקומו לתא אחסון שימושי, ועליו סמל Vmoto בולט. כבר ברמזור הראשון אנשים סקרנים שאלו אותי עליו – סימן טוב להתחלה.
עיצוב ואבזור: חדשנות מכל זווית
ה-Stash לא רק נראה עתידני, הוא גם מרגיש כזה. איכות הגימור טובה: הפלסטיקים של הפיירינג (החיפויים) יושבים היטב, והאופנוע מרגיש מוצק. כשעליתי לראשונה על המושב בגובה 810 מ"מ, הופתעתי מתנוחת הרכיבה הזקופה והנוחה. למרות המראה הספורטיבי, הכידון גבוה ורחב יחסית, מה שנותן שליטה טובה בעיר וראייה מעל המכוניות. מתחת لـ"Pseudo-Tank" (התיבה במקום מיכל הדלק) גיליתי תא אחסון ענק – מספיק לקסדת פול-פייס שלמה! פתרון מבריק לרוכב עירוני שצריך לאחסן קסדה או חפצים בלי לסחוב תיק נוסף. בנוסף, המושב האחורי מספיק רחב לנוסע/ת, ויש זוג ידיות אחיזה משני הצדדים למורכב – בהחלט חושבים כאן גם על הפרקטיות. האופנוע מצויד בשלל פיצ'רים טכנולוגיים מרשימים, שנותנים תחושה שקפצנו כמה שנים קדימה. בין הבולטים ניתן למנות:
- תאורת LED מלאה מלפנים ומאחור – לפנס הקדמי עיצוב חד ובוהק שמספק ראות מצוינת בלילה. גם הפנס האחורי והאיתותים מבוססי LED.
- התנעה ללא מפתח (Keyless) – מפתח אלקטרוני שנשאר בכיס, והאופנוע נדלק בלחיצת כפתור. נוח במיוחד בעצירות.
- לוח מחוונים דיגיטלי TFT צבעוני בגודל 6.75 אינץ' – מציג בבירור מהירות, מצב סוללה, טווח שנותר, מצב רכיבה נבחר ועוד. הממשק קריא אפילו בשמש.
- קישוריות לסמארטפון – באמצעות Bluetooth ואפליקציה ייעודית, ניתן לקבל נתונים, איכון מיקום (GPS) ואפילו לשקף ניווט על הצג. יש גם מערכת אזעקה ומעקב דרך האפליקציה למקרה של גניבה.
- חיישני לחץ אוויר בצמיגים (TPMS) – מציגים בזמן אמת את לחץ האוויר בגלגלים על המסך, תוספת בטיחותית חשובה.
- בקרת שיוט – פונקציית Cruise Control שימושית בשיוט בכביש מהיר, מפתיעה לטובה בקטגוריה הזו.
- בקרת אחיזה (TCS) – מונעת החלקת גלגל אחורי בתאוצות חזקות על אספלט חלק. את ה-TCS אפשר גם לנתק במקרה הצורך.
- מערכת ABS בבלמים – ABS מבית Bosch על שני הגלגלים מעניק בלימה בטוחה ויציבה, גם בתנאים קשים.
רשימת האבזור המרשימה הזו גורמת ל-Stash להרגיש כמו סמארטפון על שני גלגלים. מבחינתי, כאחד שנהנה מגאדג'טים, כל פיצ'ר כזה העלה חיוך. למשל, גיליתי שבלחיצת כפתור ניתן לשלב הילוך אחורי – כן, יש ל-Stash רוורס! זה מאוד הקל עלי לצאת מחניה צפופה בה השתחלתי. ההרגשה הכללית היא ש-Vmoto ציידו את האופנוע בכל מה שרוכב מודרני יכול לבקש, ויותר.
מנוע וביצועים: החשמל שמאחורי החיוך
כמובן, כל הטכנולוגיה הזו לא שווה הרבה בלי מנוע חשמלי רציני שיסחוב. לשמחתי, ה-VMOTO STASH לא איכזב. בלב האופנוע שוכן מנוע חשמלי בהספק רציף של 9 קילו-וואט (כ-12 כ"ס), עם הספק שיא של 14.4 קילו-וואט – שהם כמעט 19 כוחות סוס. הנתון הזה ממקם אותו בטופ של קטגוריית ה-A2 (אופנועים קלים עד 14.6 כ"ס) ומעניק לו יתרון אפילו מול כמה אופנועי בנזין 125 סמ"ק. יצאתי לרכיבה ראשונה במצב ברירת המחדל (מצב 1, "אקו"), וגיליתי שה-Stash מזנק ברמזור בזריזות בלי מאמץ. התאוצה ליניארית וחלקה – אין העברות הילוכים כי זה Direct Drive – רק משיכה חלקה קדימה. לפי היצרן, 0-50 קמ"ש לוקח בערך 3.2 שניות, ומרגישים את זה. בתאוצה מהמקום הסטאש משאיר את רוב המכוניות הרחק מאחור, ואף לא מעט קטנועים בנפח דומה.
יש שלושה מצבי רכיבה שניתן לבחור באמצעות מתג בצד ימין: מצב 1 חסכוני ומוגבל לכ-80 קמ"ש, מצב 2 ביניים (עד ~100 קמ"ש), ומצב 3 החזק ביותר. בעודי מתרגל לאופנוע החדש, התחלתי במצב 1 בעיר – הוא בהחלט הספיק לגיחות עירוניות ופקקים, תוך שהוא שומר על צריכת אנרגיה מינימלית. לאחר כמה דקות, סקרן לגלות את הפוטנציאל, עברתי למצב 3 בכביש פתוח – וההבדל מורגש מייד. המנוע החשמלי שואג (באופן שקט כמובן) ומספק את מלוא העוצמה. תאוצות הביניים (רזומה מ-40 ל-80 קמ"ש, למשל) חזקות בהרבה, והאופנוע מטפס ביציבות למהירות תלת-ספרתית.
מהירות מרבית רשמית היא 120 קמ"ש, ואכן הצלחתי להתקרב לכך בעלייה על כביש מהיר. אפילו קיים לחצן "Boost" בכידון השמאלי, שכאשר לוחצים עליו האופנוע משחרר את כל הכוח הזמין לזמן מוגבל – מין "טורבו" קצר – ומסוגל לדחוף את המהירות עד ~125 קמ"ש. השתמשתי בבוסט פעם או פעמיים לעקיפה זריזה, והרגשתי שאני סוחט את כל ה-19 כ"ס החבויים במנוע. זה בהחלט מרשים לאופנוע בקטגוריה עירונית, ולמעט צליל המנוע החשמלי החלשי, התחושה לא רחוקה מרכיבה על אופנוע בנזין קטן. אפילו בעליות ובהעמסת נוסע, ה-Stash לא מתקשה – הוא מסוגל לסחוב משקל (רוכב + מורכב) מבלי להתנשף, הודות למומנט המיידי של המנוע החשמלי.
רכיבה בעיר: זריז ושקט בין המכוניות
ה-Stash מרגיש בסביבה הטבעית שלו בתוך העיר. עם משקל של 153 ק"ג (די קל ביחס לאופנוע חשמלי) ובסיס גלגלים קומפקטי של 1,400 מ"מ, הוא מתמרן בין מכוניות בפקקים בקלילות מפתיעה. כל מי שרכב על קטנוע 125 ירגיש מיד בבית – המרכז כובד נמוך והיעדר תיבת הילוכים אומר שפשוט מסובבים מצערת ומתקדמים. יותר מפעם אחת תפסתי את עצמי נהנה מהשקט: במקום מנוע בנזין שמתחמם ומרעיש ברמזורים, כאן יש רק זמזום חלש ותחושת ריחוף. זה לא רק נעים לאוזניים, זה גם יתרון סביבתי ברור כשחושבים על ההמולה העירונית.
מעבר בין נתיבים ועקיפות בתוך התנועה מרגישים בטוחים. הודות לתאוצה המיידית, יכולתי "לגנוב" פער כשרכב לפנַי היסס, ולמלא את החלל בבטחה. מערכת ה-ABS והבלמים עובדים יפה – מלפנים דיסק 240 מ"מ עם קאליפר רדיאלי 4-בוכנתי, ומאחור דיסק דומה עם קאליפר חד-בוכנתי. בלחיצת מנוף הבלם הקדמי, מורגשת גם הפעלה קלה של הבלם האחורי (מערכת Linked) שמייצבת את ההאטה. אפילו על אספלט חלק או פסי צבע, בקרת האחיזה דאגה שלא אקבל הפתעות בהאצה חזקה. הרגשתי בטוח גם בסיבובים צפופים – הצמיגים (במידות 17 אינץ', עם 100/80 מקדימה ו-120/70 מאחור) סיפקו אחיזה סבירה. הדגם שנמסר לי צויד בצמיגי CST סיניים; ייתכן שבהמשך או בתוספת תשלום יוצעו צמיגי פרימיום (בחו"ל דובר על Pirelli), אבל גם עם המקוריים היציבות הייתה טובה.
נקודה מעניינת נוספת בעיר היא הילוך אחורי שציינתי קודם – תכונה נדירה באופנועים. בשימוש מעשי, מצאתי את עצמי משתמש ברוורס כשרציתי לצאת מחניה צפופה בעלייה קלה – במקום לדדות עם הרגליים אחורה, לחיצה על כפתור והרכב נוסע לאחור באיטיות, מה שחסך לי התעסקות. שוב, חשיבה על נוחות יומיומית.
רכיבה בכביש מהיר: מבחן פתוח
החלטתי לבחון את ה-VMOTO STASH גם מחוץ לסביבה העירונית. דהרתי איתו לכיוון כביש מהיר (דמיינו נסיעה בכביש החוף או איילון בשעת ערב). כאן האופנוע הגיע למהירויות של 100-110 קמ"ש בלי בעיה במצב הרכיבה החזק. כמובן, בהיעדר מיגון רוח משמעותי, מתחילים להרגיש את הרוח בחזה במהירויות אלו – מזכיר שאתה רוכב על נייקד. אבל השלדה היציבה (מסגרת צינורות פלדה עם זרוע אחורית מאלומיניום) והמתלים עשו עבודה טובה: המזלג הקדמי והבולם האחורי (עם כיוון עומס קפיץ) מצליחים לספוג את רוב השיבושים גם במהירות גבוהה, והאופנוע שמר על קו יציב בפניות ארוכות. הוא לא "אופנוע ספורט" מבחינת חדות, אבל עבור אופנוע חשמלי המיועד לעיר הוא מפתיע ביציבותו גם בכבישים מהירים בינעירוניים.
המנוע החשמלי, כאמור, מוגבל לאזור ה-120 קמ"ש, כך שלא תתחרו כאן על שיאי מהירות. בנסיעה ממושכת של כ-90-100 קמ"ש, שמתי לב שהסוללה מתחילה להתרוקן מהר יותר – דבר צפוי, שכן במהירויות גבוהות צריכת האנרגיה עולה משמעותית. בקרת השיוט התגלתה כפיצ'ר נחמד: כיוונתי אותה ל-90 קמ"ש ויכולתי קצת להרפות את המצערת בישורת ארוכה, לתת לידיים לנוח. זה לא משהו שיש בשום 125 בנזין שאני מכיר, וזה מגביר את תחושת ה"פרימיום" שה-Stash נותן. בסך הכל, ה-VMOTO STASH עומד בכבוד ברכיבה בינעירונית מתונה. הוא לא מיועד למסעות ארוכים בכבישים מהירים, אבל לקטעי קישור קצרים-בינוניים הוא לגמרי מסוגל.
טווח וטעינה: חשמל בחיים האמיתיים
אי אפשר לדבר על אופנוע חשמלי בלי להזכיר את טווח הנסיעה ופרק הטעינה. כאן חשוב להבחין בין המספרים הרשמיים לבין המציאות. Vmoto מצהירה על טווח מקסימלי של עד 180 ק"מ לטעינה – אך הנתון הזה נמדד בתנאים אופטימליים (מהירות קבועה של 45 קמ"ש, רוכב 75 ק"ג, ללא רוח). בפועל, ברכיבה משולבת שלי (גם עירוני רגוע, וגם קצת כביש מהיר ובוסט פה ושם), הצלחתי להתקרב לכ-100 ק"מ על טעינה מלאה. ייתכן שרוכב שישמור רוב הזמן על מצב Eco במהירויות נמוכות יראה 120 ק"מ, אבל לרוב המשתמשים הייתי מצפה לסביבות 100-110 ק"מ ביום רכיבה ממוצע. וזה בסדר גמור לרוב צרכי היומיום בעיר – מרחק שמשאיר עוד ספייר לסידורים או גיחות לא רחוקות.
הסוללה של ה-Stash היא ליתיום-יון (NCM) בקיבולת 7.2 קוט"ש (74V, 97Ah). היא קבועה בתוך השלדה (לא סוללה נשלפת), כך שאת הטעינה עושים באמצעות שקע טעינה בצד האופנוע. חיברתי את המטען הנייד שמגיע עם הכלי לשקע החשמל הביתי (220V) במוסך שלי – פשוט וקל כמו להטעין טלפון. זמן הטעינה המלא מ-0% ל-100% הוא בערך 5.5 שעות עם המטען הבסיסי (1.7 קילו-וואט). כלומר, אם תחזרו הביתה בערב עם סוללה ריקה, עד הבוקר תקבלו "מיכל מלא" שוב. אני אישית העדפתי להטעין בכל פעם שהגעתי הביתה או למשרד לכמה שעות, כדי שלא ארד מתחת לכ-30% ביום רכיבה עמוס. לממהרים, הבנתי שיש אופציה למטען מהיר יותר (אופציונלי) שמקצר את הזמן לכ-2.5 שעות, אך הוא לא היה ברשותי. בכל מקרה, עבור רכיבה יומיומית, אימצתי את השגרה: לטעון בלילה, ולרכוב ביום – בלי צורך בתחנת דלק ובלי טיפה של בנזין. מבחינת עלויות, הטענת סוללה מלאה עולה שקלים בודדים של חשמל, לעומת עשרות שקלים של דלק למרחק מקביל, כך שהחיסכון מצטבר.
נוחות ושימושיות יומיומית
אחרי יום שלם על ה-VMOTO STASH, אני יכול לומר שהוא אופנוע חשמלי שימושי מאוד ביומיום. תנוחת הרכיבה הנוחה שקודם הזכרתי פירושה שגם אחרי שעה פלוס בפקקים, לא חשתי בעייפות או בכאבי גב. המתלים מכוילים על הצד הנוקשה-בינוני, כדי לשאת את משקל הסוללה, אבל עדיין סופגים יפה שיבושים עירוניים (באמפרים, בורות בכביש). הרגשתי שהוא מתמודד אפילו עם כבישים משובשים של דרכי קיצור ללא בעיה רצינית. מעבר לכך, רמת התחזוקה הנדרשת נמוכה – אין החלפות שמן, אין פילטרים, ורפידות הבלם ישחקו לאט יותר בזכות מערכת בלימה רגנרטיבית (EBS) קלה שמחזירה קצת אנרגיה לסוללה בכל בלימה. בכל בוקר פשוט התנעתי (לחיצה על כפתור) ויצאתי לדרך ללא חימום מנוע וללא רעשים שהעירו את השכנים. השקט הזה גם תרם לחוויית הרכיבה הרגועה; אפשר ממש לשמוע את הציפורים בבוקר ברמזור, עד כדי כך. למי שרוכב בעיר צפופה, השקט הופך ליתרון – אתה חלק מהסביבה בלי לזהם ברעש.
עוד היבט חשוב הוא סוגיית הביטוח והרישוי. ה-Stash מוגדר בישראל כ"אופנוע חשמלי קל" המקביל בנפחו לכ-125 סמ"ק, ולכן מתאים לבעלי רישיון A2 (הדרגה הנמוכה לאופנוע עד 14.6 כ"ס). זה אומר שגם רוכבים צעירים או חדשים יחסית יכולים ליהנות ממנו, עם עלויות ביטוח נמוכות יותר מאופנועים גדולים. עלויות "דלק" כאמור זניחות, ואם יש לכם גישה לשקע ביתי או בעבודה – אתם מסודרים. מבחינת אמינות, כמובן שרק הזמן יספר, אבל חברת Vmoto פעילה כבר שנים בעולם (מוכרת גם כ-Super Soco) ויש לה נוכחות בארץ עם אחריות יבואן רשמי לשנתיים. התחושה שלי מהאופנוע היא של מוצר בשל למדי, לא אבטיפוס ניסיוני. שום חלק לא קרקש או השתחרר במשך המבחן, וכל המערכות פעלו חלק.
מבט לשוק: האם יש מתחרים?
בסגמנט של אופנועים חשמליים עירוניים בינוניים כמו ה-Stash, אין היום שפע דגמים על כבישי ישראל. למעשה, נכון לעכשיו, יש ל-VMOTO STASH מתחרה ישיר אחד. הדגם היחיד בקטגוריה הוא ה-NAXEON I AM PRO – אופנוע חשמלי שמושך את תשומת הלב מכל העוברים ושבים, המצויד בשלל גאדג'טים (עיצוב עתידני, מסך מגע גדול, מצלמות ורדארים מובנים וכדומה) ושאר די מקביל ודומה ברמת הביצועים לסטאש של וימוטו, אבל מבחינת העיצוב והפיצ'רים….. זה עולם אחר לטובת הנקסון (לדעתי כמובן). ה-NAXEON מגיע גם עם תג מחיר מחיר הפחות או יותר זהה: אין הפרש משמעותי בעלות לעומת ה‑STASH. מלבדו, רוב האופציות החשמליות כרגע הן קטנועים בהספקים נמוכים יותר, או אופנועים חשמליים כבדים ויקרים בהרבה. במילים אחרות, ה-VMOTO STASH עומד כמעט לבדו כחלוץ בקטגוריית הביניים הזו – ומציע לרוכבים בישראל הזדמנות להצטרף למהפכת החשמל בלי לוותר על ביצועים או סטייל.
מפרט טכני: VMOTO STASH
להלן הנתונים הטכניים העיקריים של ה-VMOTO STASH:
דגם | הספק מנוע (ק״וואט) | קיבולת סוללה (ק״ו״ש) | מהירות מרבית (קמ״ש) | טווח נסיעה (קמ״ש) | מחיר משוער (₪) |
---|---|---|---|---|---|
VMOTO STASH | 9 | 7.2 | 120 | 180 | ~38,000 |
הערה: המפרט עשוי להשתנות בהתאם לדגם ולשוק. הנתונים לעיל מבוססים על המידע בעת כתיבת סקירה זו.
סיכום ומסקנות
בסיום יום המבחן עם ה-VMOTO STASH, כשהחזרתי אותו, הרגשתי שקשה לי לחזור לאופנוע הבנזין הרגיל שלי. ה-Stash הצליח לשלב חוויית רכיבה מהנה, מתקדמת ונקייה – בדיוק מה שקיוויתי מאופנוע חשמלי עירוני בשנת 2025. הוא מספק ביצועים זריזים שמספיקים לרוב המצבים, מצויד בטכנולוגיה עדכנית שמפנקת את הרוכב, ונראה מעולה כך שאפילו עורר שיחות סקרניות בכל חניה. כמובן, צריך להתאים ציפיות: הטווח שלו מוגבל ובין טעינות צריך לתכנן, והמהירות הסופית אינה גבוהה כמו אופנוע בינעירוני גדול. אבל במסגרת השימוש העירוני היומיומי, הוא לחלוטין מספק את הסחורה ואף מעבר. בעיניי, ה-Stash הוא הוכחה שהמהפכה החשמלית הגיעה לדו-גלגלי העירוני – לא כדור גימיק, אלא ככלי תחבורה רציני ושימושי.
אז למי זה מתאים? אם אתם רוכבים עירוניים שרוצים לחסוך בעלויות דלק ותחזוקה, לתרום לסביבה, ולא פחות חשוב – ליהנות מכל רגע ברכיבה עם תאוצות מיידיות וגאדג'טים מכל עבר – ה-VMOTO STASH נולד בשבילכם. כאחד שחווה זאת ממקור ראשון, אני ממליץ בחום לתת ל-Stash נסיעת מבחן. יכול מאוד להיות שתגלו, כמוני, שהחיוך שמתפשט לכם מתחת לקסדה ברכיבה חשמלית – שווה הכל. 🚀 צאו לרכיבה, תחוו את העתיד – והוא חשמלי, שקט ומלהיב!